Generowanie sprawozdania opisowego możliwe jest po wysłaniu paczki danych przez Plikomat i odbywa się w kilku prostych krokach, które zostały opisane poniżej.
Wymagalne ustawienia dokumentu
Aby wygenerować sprawozdanie opisowe należy uzupełnić elementy wymagane, tj.:
- numer uchwały budżetowej podejmowanej na dzień 1.01 (numer ten winien pojawić się automatycznie, należy sprawdzić jego poprawność, ewentualnie dokonać korekty),
- organ wykonawczy i organ stanowiący.

Fakultatywne ustawienia dokumentu
Fakultatywne ustawienia dokumentu nie są wymagane, jednak ich odpowiedni dobór umożliwi lepszą identyfikację dokumentu względem potrzeb. W przypadku braku edycji ustawień fakultatywnych, zostaną zapisane parametry domyślne.
Dochody
W programie występuje możliwość konfiguracji układu w jakim mają wyświetlać się dochody w części opisowej. Istnieje wybór między dwoma konfiguracjami:
- prezentacja dochodów wg kategorii (zachowując podział w opisie na:
- dochody bieżące, w tym: dotacje i dochody celowe, subwencja ogólna, udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu Państwa, wpływy z podatków i opłat lokalnych, pozostałe dochody bieżące,
- dochody majątkowe w tym dochody z majątku, dotacje i środki na inwestycje, pozostałe dochody majątkowe),
- prezentacja dochodów wg struktury dział, rozdział, paragraf.

Ochrona środowiska
Celem wygenerowania pełnej tabeli pn. Wykonanie planu dochodów i wydatków związanych z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska należy zdefiniować rozdziały i paragrafy z których realizowane były wydatki na ochronę środowiska.
W przypadku braku uzupełnienia parametrów wydatkowych, wygenerują się wyłącznie dochody w niniejszym zakresie.
Uwaga: dokument jest edytowalny, jeżeli nie pamiętają Państwo klasyfikacji na etapie generowania dokumentu, tabele wydatkową będzie można dodać samodzielnie na etapie dopracowywania opisówki.

Wykresy
Ustawienia umożliwiają dokonanie wyboru, czy w dokumencie mają znajdować się wykresy w zakresie prezentacji wielkości dochodów i wydatków.
W przypadku zagregowania wykresów do opisówki w kolejnym kroku należy zdefiniować do ilu lat wstecz porównać zrealizowane w roku budżetowym dochody i wydatki (od 1 do 7 lat wstecz), a następnie dobrać paletę barw do wykresów spośród trzech dostępnych wariantów kolorystycznych.

Po dokonaniu ustawień wymagalnych i opcjonalnie fakultatywnych możliwe jest wygenerowanie dokumentu za pomocą przycisku „Rozpocznij generowanie”.

Dokument zostanie pobrany w przeglądarce i zapisany w pobranych plikach.

Po pobraniu dokumentu mogą Państwo go przenieść z pobranych plików w dowolne miejsce na komputerze i dowolnie modyfikować.
Zachęcamy również do skorzystania z przygotowanej przez nas instrukcji wideo.